Max-Planck-Gesellschaft

Max-Planck-Institut für ausländisches und internationales Privatrecht

Private Law Gazette
Institutsfilm

Dr. Lena-Maria Möller

Wissenschaftliche Referentin, Max-Planck-Forschungsgruppe: Das Recht Gottes im Wandel – Rechtsvergleichung im Familien- und Erbrecht islamischer Länder

Telefon: +49 40 419 00 - 254

Fax: +49 40 419 00 - 288

E-Mail: moeller@mpipriv.de

Forschungsschwerpunkte:

Islamisches Recht; Familienrecht islamischer Länder (Schwerpunkt arabische Golfstaaten); Internationales Privatrecht; Rechtsvergleichung

 

Wissenschaftlicher Werdegang:

Geb. 1984; 2004-2010 Studium der Islam- und Rechtswissenschaft an der Universität Hamburg und der Columbia University (New York City); 2006 Stipendiatin des Deutschen Akademischen Austausch Dienstes; 2009 Forschungsaufenthalt am Center for Democracy, Toleration, and Religion, Columbia University; 2010-2013 Doktorandin am Max-Planck-Institut für ausländisches und internationales Privatrecht, Hamburg; Wintersemester 2013/14 Vertretungsprofessur (W1) für Islamwissenschaft in der Abteilung für Geschichte und Kultur des Vorderen Orients der Universität Hamburg; 2015 Mitglied der Forschungsinitiative „The Gulf Family“, Center for International and Regional Studies, Georgetown University, Katar; Sommersemester 2016 Vertretung der Professur für Islamisches Recht (Lehrstuhl Prof. Dr. Norbert Oberauer), Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Institut für Arabistik und Islamwissenschaft.

Lehrbeauftragte an der Universität Hamburg (2011-2013) und der Universität Augsburg (seit 2014); von April 2014 - April 2016 sowie erneut seit Oktober 2016 Wissenschaftliche Referentin in der in der Max-Planck-Forschungsgruppe: Das Recht Gottes im Wandel - Rechtsvergleichung im Familien- und Erbrecht islamischer Länder.

2014 Promotion an der Fakultät für Rechtswissenschaft der Universität Hamburg; ausgezeichnet mit dem Promotionspreis der Fakultät für Rechtswissenschaft der Universität Hamburg und der Otto-Hahn-Medaille 2014.

Mitgliedschaften: Commission on Legal Pluralism; Deutsche Arbeitsgemeinschaft Vorderer Orient; Gesellschaft für Arabisches und Islamisches Recht; Gesellschaft für Rechtsvergleichung; International Society for Islamic Legal Studies; Middle East Studies Association

Habilitationsvorhaben: Indeterminacy in Muslim family law (Unbestimmte Rechtsbegriffe im islamischen Familienrecht)


Aktuelle Vorträge:

19.02.17

Das Familienrecht muslimischer Länder und religiös geprägte Familienrechtsverständnisse

Konferenz der Union deutscher Zonta Clubs

  • Ort: Braunschweig

28.10.16

Inner-Islamic Legal Pluralism in Bahrain and the Struggle for a Shi’i Family Code

Legal Pluralism in Personal Status Law: Comparative and Historical Perspectives

  • Ort: Lichtenberg-Kolleg, Georg-August-University Göttingen

05.10.16

The Best Interests of the Child in Contemporary Muslim Jurisdictions

MiKK e.V. Mediation bei internationalen Kindschaftskonflikten

  • Ort: Berlin

Aktuelle Lehrveranstaltungen:

WS 2016/17

 

Introduction to Islamic Law

Vorlesung

  • Ort: Universität Augsburg

SS 2016

 

Aktuelle Entwicklungen im Recht muslimischer Länder

Vorlesung

  • Ort: Westfälische Wilhelms-Universität Münster

SS 2016

 

Frauen, Gender und Islam

Seminar

  • Ort: Westfälische Wilhelms-Universität Münster

Aktuelle Schriften

I. Herausgeberschaften

Parental Care and the Best Interests of the Child in Muslim Countries, Asser Press, Den Haag 2017, XVIII + 353 S. (gemeinsam mit Nadjma Yassari, Imen Gallala-Arndt).

II. Monographien und andere selbständige Publikationen

Die Golfstaaten auf dem Weg zu einem modernen Recht für die Familie? Zur Kodifikation des Personalstatuts in Bahrain, Katar und den Vereinigten Arabischen Emiraten (Studien zum ausländischen und internationalen Privatrecht, 325), Mohr Siebeck, Tübingen 2015, XXII + 259 S.

  • besprochen von: Schneider Kayasseh, EJIMEL 3 (2015), 111-115.
  • besprochen von: Krüger, RabelsZ 79 (2015), 899-900.

Islamisches Recht wird oftmals als starr und entwicklungsunfähig wahrgenommen. Die Reduktion des islamischen Rechts auf Religion und jahrhundertealte Tradition verfehlt jedoch dessen Dynamik und Wandelbarkeit. Wie ein modernes Recht für die Familie im islamischen Rechtskreis entstehen kann, untersucht Lena-Maria Möller am Beispiel der neuen Familiengesetzbücher Bahrains, Katars und der Vereinigten Arabischen Emirate. Interdisziplinär und rechtsvergleichend erörtert sie, inwieweit das neukodifizierte Ehe-, Scheidungs-, und Kindschaftsrecht den rasanten sozioökonomischen Wandel der arabischen Golfregion abbildet und aktuellen Regelungserfordernissen gerecht wird. Neben der Berücksichtigung der Rechtspraxis im Familienrecht werden die jüngsten Kodifikationen des arabischen Raums auch rechtshistorisch und rechtspolitisch kontextualisiert und ihr Entstehungsprozess eingehend beleuchtet.

III. Beiträge in Sammelwerken, Kommentierungen, Handbüchern und Lexika

Synopsis, in: Nadjma Yassari, Nadjma Yassari, Imen Gallala-Arndt (Hg.), Parental Care and the Best Interests of the Child in Muslim Countries, Asser Press, Den Haag 2017, 325 - 353 (gemeinsam mit Nadjma Yassari, Imen Gallala-Arndt).

Improving Women’s Rights through Children’s Rights? The Reform of Custody Laws in Contemporary Muslim Jurisdictions, in: Maarit Jänterä-Jareborg, Hélène Tigroudja (Hg.), Women’s Human Rights and the Elimination of Discrimination / Les droits des femmes et l’élimination de la discrimination (Académie de droit international de la Haye), Brill Nijhoff, Leiden 2016, 465 - 489.

Bahrain, in: Gerhard Robbers, W. Cole Durham (Hg.), Encyclopedia of Law and Religion, Bd. 3: Asia, Brill Nijhoff, Leiden 2016, 30 - 34.

IV. Aufsätze

An Enduring Relic: Family Law Reform and the Inflexibility of Wilāya, The American Journal of Comparative Law 63 (2015), 893 - 925.

  • Max Planck Private Law Research Paper No. 16/3

This Article discusses the rules governing guardianship over a child’s property and personal affairs in contemporary Muslim jurisdictions from a comparative perspective. Specifically, it questions the reasons for a less progressive reading and interpretation of wilāya (guardianship) in an era that has otherwise borne witness to family law codification and reform in the majority of Arab-Muslim countries. The Article first considers the legislatures’ reluctance to reform guardianship despite having adopted a progressive approach for other areas of family law in general and for custody, as an element of the parent–child relationship, in particular. It then classifies the current guardianship rules that can be found in (Arab) Muslim jurisdictions and concludes that, apart from the Maghreb, wilāya is still framed as a largely gendered legal concept and a male prerogative. Finally, these legislative choices are discussed with a view to potential reform impediments, namely a patriarchal reading of pre-modern Islamic legal doctrine, the legislatures’ preference for vesting financial control in men, and, lastly, the outsourcing of guardianship from the larger body of codified family law as can be witnessed in some jurisdictions. The Article concludes that, in addition to relying on pre-modern legal practice, changes in current guardianship rules can be equally brought about through an inter-Arab comparative approach to family law reform as well as an adjustment of wilāya to the themes and leitmotifs already permeating most codified family law in contemporary Muslim jurisdictions.

Verlagsversion (DOI)

Max Planck Private Law Research Paper No. 16/3 (Verlagsversion)

Introduction – Negotiating Parenthood in Muslim Countries: Changing Concepts and Perceptions, The American Journal of Comparative Law 63 (2015), 819 - 827 (gemeinsam mit Nadjma Yassari, Imen Gallala-Arndt).

  • Max Planck Private Law Research Paper No. 16/2

No Fear of Ṭalāq: A Reconsideration of Muslim Divorce Laws in Light of the Rome III Regulation, Journal of Private International Law 10, 3 (2014), 461 - 487.

This article reconsiders divorce laws in contemporary Muslim jurisdictions in light of the latest developments in European Union private international law on matters of personal status. In particular, it questions the alleged incompatibility of current Muslim divorce laws and the public policy clause of Article 10 Rome III Regulation which demands the application of the law of the forum whenever the designated law does not grant one of the spouses equal access to divorce on grounds of their sex. The article analyses how recent reforms of Muslim divorce laws have to be understood with a view to equality between the spouses and suggests modes to accommodate these recent divorce law reforms into European jurisdictions. It is argued that in order to allow for a culturally sensitive application of European Union private international law, it is crucial to distinguish, first, between the statutory provisions of different Muslim countries and, second, between the different divorce procedures existing in each individual jurisdiction.

Verlagsversion (DOI)

V. Sonstiges

Gleichberechtigung in Tunesien: Die Revolution frisst ihre Töchter, 2012, http://www.zenithonline.de/deutsch/politik//artikel/die-revolution-frisst-ihre-toechter-003253/, 23.08.2012 (gemeinsam mit Jannik Veenhuis).